Gedeon Jerubbaal to jeden z prekursorów muzyki reggae w Polsce obok takich grup jak: Izrael, Daab czy Bakszysz. Kompozycje Gedeona utrzymane są w melodyjnej stylistyce bliskiej stylowi zespołu Daab, a teksty są pełne odniesień do Biblii, co z kolei zbliża jego twórczość do stylu grupy Izrael.
Gedeon Jerubbaal po raz pierwszy wystąpił we wrześniu 1983, po czym w ciągu pierwszych pięciu lat istnienia zagrał blisko 300 koncertów. W latach 1984-1988 zespół grał na kolejnych edycjach wielkich festiwali - Muzyczny Camping w Brodnicy, Reggae is King w Poznaniu, Reggae nad Wartą w Gorzowie Wielkopolskim, Winter Reggae w Gliwicach czy Marlejki w Warszawie. Resztę koncertów stanowiły występy w różnych, nawet najmniejszych miejscowościach. Gedeon nie brał udziału w bojkocie PRL-owskiej telewizji, toteż stał się pierwszą polską grupą reggae, która nagrała teledyski (do utworów Śpiewaj i tańcz oraz Cichy brzeg) i brała udział w serii koncertów organizowanych przez oficjalne media. W bardziej buntowniczo nastawionych środowiskach wywołało to wobec Gedeona niechęć i oskarżenia o sprzedanie się systemowi.
Grupa przestała grać latem 1988 z powodu zniechęcenia muzyków marazmem polskiego rynku muzycznego, sytuacją polityczną w Polsce i postawą polskiego społeczeństwa.
W latach 1983-1988 menadżerem zespołu był Zdzisław Nowak, twórca przeglądów Reggae is King oraz Reggae nad Wartą. Ten okres jego działalności podsumowują dwa single nagrane dla Tonpressu: Cichy brzeg (1985) i Fanti (1986) oraz dwa utwory na składance Przeboje na Trójkę (1987).
Po zaprzestaniu wspólnej działalności pod nazwą Gedeon Jerubbaal, trzech muzyków grupy (wokalista Symeon Ruta (Krzysztof Ruciński), gitarzyści Maka-Ron i Nowak) wyjechało poprzez Austrię do Kanady. W Montrealu prowadzili różne muzyczne projekty: Anal C.U.T. (trans-punk), Flying Blades (ambient, techno) i Another Kultur Klash (roots reggae). Podczas wizyt w Polsce dawali okazyjne koncerty i grywali z polskimi grupami założonymi przez muzyków Gedeona pozostałych w Polsce (Basstion, Man and Soul, RAS i Inity DubMission).
Maka-Ron otworzył własne studio nagraniowe i wydał kilka własnych płyt w stylistyce dub (From Poland to Dubland, Dubology, Nightshifts). Symeon Ruta zaczął wydawać serię wydawniczą 12 Plemion, która zaczęła się od wydania składanki klasycznych nagrań Gedeona Najstarsze przymierze 83-88. Po kilku latach przerwy muzycy dokonali pod starą nazwą kilku próbnych nagrań, a także zagrali kilka koncertów (pomiędzy 1995, a 1997). Okres ten dokumentuje płyta Umrzesz niewolnikiem (wydana w 2004). Latem i jesienią 2004 grupa zagrała serię koncertów (m.in. w Ostródzie, Bydgoszczy i Poznaniu). Natomiast w 2007 postanowili wspólnie z Inity Dub Mission wyruszyć w trasę koncertową dedykowaną zmarłemu w 2006 Ryszardowi Sarbakowi, który od 1984 roku był trębaczem zespołu. Odwiedzili m.in. Ostróda Reggae Festival, Festiwal w Jarocinie i Reggae na Piaskach, Reggae nad Wartą. Podczas trwania koncertów powstał dokumentalny film, który został w lipcu 2008 wydany na płycie DVD dołączonej do sprzedaży pisma Free Colours.
Skład:
- Krzysztof Symeon Ruta Ruciński - wokal
- Mariusz Nowak - gitara
- Zbyszek Kendzia - gitara basowa
- Michał Buchwald - perkusja
- Jacek Winkiel - instrumenty klawiszowe
- Andrzej Szczeszek - instrumenty klawiszowe
- Maciej Buchwald - gitara
- Hubert Jeracz - trąbka
- Kuba Klepczyński - puzon
- Damian Dubisz - saksofon
- Maciej Mustafa Giżejewski -instrumenty perkusyjne